View workplaces, articles and jobs relevant for you:
 

Bliv synlig for arbejdsgiverne

save for later
share
Vi hører det hele tiden: Traditionel jobsøgning er kun én vej at gå mod drømmejobbet. At synliggøre sig selv i de rette fora er lige så vigtigt. Men hvordan gør du?

Vi har spurgt tre eksperter, hvordan du bedst udnytter de sociale medier, karrieremesser og dit netværk til at sælge den viden og de kompetencer, du samler under dit studie og i arbejdslivet. Det fælles budskab lyder, at opbygning af netværk og et troværdigt, personligt brand ikke er et hurtigt fiks, men et projekt, der ikke handler om at sælge sig selv, men om at være aktivt til stede.

Målet er inspiration og information

”Networking handler om at være åben og nysgerrig. Målet er at komme i kontakt med mennesker, der på sigt kan skaffe dig vigtig information om virksomheder og jobs,” siger netværksekspert og ejer af rådgivningsvirksomheden JUNGE, Charlotte Junge.

Vejen ind til virksomheders eller andre arbejdspladsers ”gatekeepers” kan starte på LinkedIn eller med et kaffemøde - alt efter hvordan du har det bedst. Vigtigt er det, at du ikke i første omgang skal fokusere på, om din kontakt kan give dig et job, men i stedet bede om viden og inspiration: ”Du skal ikke søge job direkte i dit netværk. Dit netværk og deres netværk skal du anvende til at få viden og kontakter, der kan hjælpe dig med at finde jobmuligheder og f.eks. fortælle dig, hvad du skal huske at skrive i din ansøgning og viden du kan bruge til eventuelle samtaler,” fortæller Charlotte Junge.

Networking vil altid gøre dig vant til samtalesituationen og til at svare kort og præcist på, hvad du kan tilbyde.

Hun ved, at man som nyuddannet kan have svært ved at se, hvorfor tiden skal bruges på netværk. Men selvom det kan være svært at se den kortsigtede nytte af netværk, er det ifølge hende aldrig spild af tid: ”Networking vil altid gøre dig vant til samtalesituationen og til at svare kort og præcist på, hvad du kan tilbyde. Det kan holde dig opdateret på, hvad der sker inden for de områder, du søger og udvikle din netværkskompetence, hvilket i næste led kan øge din værdi, da virksomheder i stigende grad efterspørger medarbejdere, der er dygtige netværkere,” siger hun.

Kom ud over stepperne og deltag!

Som seniorrådgiver hos Digital Advicer kender Ask Hybel de sociale mediers veje og vildveje særdeles godt. Han oplever at mange – også nyuddannede og jobsøgende – har helt ubegrundede barrierer i forhold til at deltage i faglige debatter online. Men holder man en god tone, er der ingen grund til ikke at deltage: ”Brug det momentum du har, når du er færdiguddannet, til at stille friske, faglige spørgsmål og italesætte den viden og undren, du har tilegnet dig,” siger Ask Hybel.

Vær aldrig bange for at for skrive noget, du synes kan virke banalt.

Selvom det kan virke grænseoverskridende som ung og studerende at deltage i debatten, er det vigtigt at huske, at du ikke behøver at opfinde den dybe tallerken hver gang, du skriver noget:
”Vær aldrig bange for at for skrive noget, du synes kan virke banalt. Der vil altid findes andre, der ikke er eksperter på dit felt – og som synes, at dine kommentarer er interessante.”

Troværdigheden opbygges langsomt

Ifølge Ask Hybel sker det sjældent, at virksomheder ansætter nye medarbejdere udelukkende på baggrund af deres online tilstedeværelse. Men når du søger job, er det alligevel vigtigt at være opmærksom på, at en stærk online troværdighed kan styrke din profil som kandidat i en ansættelsesproces: ”Hvis en virksomhed fornemmer at den viden og værdi, du repræsenterer online, kan trækkes ind i virksomheden – så er man nået langt,” siger Ask Hybel.

Han suppleres af Anders Birch, der er karriererådgiver på Københavns Kommunes Karrierestedet. Ifølge ham kan man næsten ikke overvurdere betydningen af online-tilstedeværelsen i forhold til rekruttering:
”Der er en løbende udvikling, og pilen peger kun i retning mod, at online-medier får større og større betydning. Vi nærmer os langsomt amerikanske tilstande, hvor 9 ud af 10 virksomheder laver online baggrundstjek af kandidater før ansættelse, og hvor mere end halvdelen af disse angiver, at de støder på indhold, der gør, at kandidater bliver frasorteret,” siger Anders Birch.

Online-tilstedeværelse er mere end selvprofilering

Udgangspunktet for succesfuld personlig branding handler ikke om, hvorvidt du er til stede på både Facebook, Twitter og LinkedIn, men om du er aktivt deltagende i de rette fora og faglige netværk, hvor du får din faglighed og dine evner i spil online.

Ask Hybel understreger, at vejen til synlighed ikke er et quick fix, men at det sker ved langsomt at opbygge en faglig troværdighed: ”Troværdigheden opbygges gennem andres oplevelse af dig, og den oplevelse opstår gennem kommentarer, spørgsmål og links, du lægger op online. Derfor skal du udvælge netværk og fora, hvor du føler, at du har noget at bidrage med – til en start gerne bare kommentarer på andres opslag.”

Anders Birch råder både nyuddannede og erfarne til at være aktive på LinkedIn, selvom de ikke står og mangler job nu og her: ”Flere og flere danske virksomheder opretter profiler på LinkedIn, som det er oplagt at følge for at få brugbar indsigt, hvad enten man søger opfordret eller uopfordret. Desuden kan man med få klik se, hvor andre med samme eller lignende baggrund som os har gjort karriere – og hvilke kompetencer, der ser ud til at rykke inden for ens branche eller jobtype.”


Related articles
Illustration
Elevatortalen
Elevatortalen har fået sit navn efter, at den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre en tur i en elevator – dvs. 30-60 sekunder. Det er den præcise og relevante præsentation af dig selv - og de kræfter du bruger på at forberede den, er godt givet ud.
21.04.2023
By: Move On Career
Illustration
Sådan får du mest ud af en karrieremesse
Gør dig klart hvad du vil have ud af messen – og husk, at en god dialog med en virksomhed også er en succes i sig selv, lyder det fra karrierekonsulent Mette Borch.
18.02.2020
By: Interview - karrierekonsulent Mette Borch
Illustration
Netværk - vejen til jobbet
Vidste du, at du skal søge viden og kontakter, ikke job, i dit netværk? Læs netværksekspert Charlotte Junges råd til, hvordan du opbygger et stærkt netværk - og hvordan du skal bruge det.
15.01.2019
By: Charlotte Junge
Illustration
10 tips til jobsøgning via sociale medier
Når du er jobsøgende, eller hvis du ønsker at fremme din karriere, er det vigtigt, at dine profiler på de sociale medier spiller 100 %. Se her hvordan du rammer tonerne rigtigt.
10.06.2024
By: Move On Career
Illustration
Få en skarp online profil
En skarp online profil kan skaffe dig alt fra jobtilbud til medieomtale. Men inden du går i gang med din profil, skal du først svare på de to sværeste spørgsmål i verden.
06.01.2021
By: Move On Career
Illustration
HR-cheferne om sociale medier og netværk
Hvordan bruges netværket eller sociale medier i jobsøgningen? HR-chefer giver et par gode råd til din jobsøgning.
05.10.2021
By: Redaktionen, Move On Career
Illustration
LinkedIn på 3 niveauer
Lær de tre niveauer, som LinkedIn fungerer på, og få effektiviseret din jobsøgning på internettet.
13.01.2020
By: Anders Samut Birch
Illustration
Jobsøgning på Twitter
Twitter ses ofte som en lillebror til sociale medier som Facebook og LinkedIn. Men det er et glimrende redskab i jagten på et nyt job eller karriereudvikling. Medieekspert Andreas Johannsen giver her tre gode råd til, hvordan du bruger Twitter.
08.10.2019
By: Interview med medieekspert Anders Johannsen
Illustration
LinkedIn – dansk eller engelsk?
Hvilket sprog skal din LinkedIn-profil være på? Svaret er ligetil, men alligevel er det et spørgsmål jeg får løbende.
07.06.2019
By: Kristian Jensen, DetGodeJob.dk
HPT