Se virksomheder, artikler og job der er relevante for dig:
 

Elevatortalen

 
læst 14.424 gange
gem til senere
del
Elevatortalen har fået sit navn efter, at den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre en tur i en elevator – dvs. 30-60 sekunder. Det er den præcise og relevante præsentation af dig selv - og de kræfter du bruger på at forberede den, er godt givet ud.

1. Start med at sætte en scene, som din tilhører kan forholde sig til. Det betyder, at du ikke skal begynde med at beskrive dit studieforløb, men derimod gøre det klart, hvilket felt eller hvilken branche, du har fokus på.

2. Beskriv derefter de aktiviteter, funktioner eller den problemstilling, som du er optaget af. Overvej i den forbindelse at illustrere dit fokus med et eksempel, som måske allerede er realiseret inden for branchen.

3. Ord som ”Kulturformidling”, ”Processer”, ”Integrerede systemer” eller ”Integration” spænder over en bred vifte af aktiviteter og kræver konkretisering.

4. Talen bør lægge op til videre dialog. Du kan selv runde af med spørgsmål, som inddrager din tilhører og er med til at holde dialogen i gang. Din vilje til dialog kan du eventuelt understrege med et visitkort.

5. Træning får talen til at leve! Afprøv talen på en god ven eller en anden, der kan fortælle dig, hvilket indtryk, du giver – herunder virkningen af dit kropssprog.

6. Sproget bør være dit eget talesprog. Du skal udrydde ord og vendinger, der giver for teknisk, for detaljeret eller for ”konstrueret” et indtryk.

7. Afslut fortællingen med et bud på, hvad du kan gøre for virksomheden, afdelingen eller branchen – alt efter hvilken situation, du er i.


Eksempel på en god og en dårlig elevatortale:

Her fik Henrik noget ud af sin tur til 8. sal:
Jeg hedder Henrik Schroll Graae og arbejder med kompetenceudvikling og HR. Jeg kan give dig et overblik over dine ansattes potentiale. Jeg finder frem til, hvad der motiverer dine medarbejdere. Når det er på plads, vil jeg gerne stå for et kompetenceforløb, så dine folk bliver endnu bedre til at løse deres opgaver. Jeg tilbyder at komme ud i din virksomhed i fire uger - gratis. Når jeg på den måde har lært jer bedre at kende, vil jeg komme med et konkret oplæg til, hvordan vi sammen kan styrke dit personale.

Her spildte Henrik sin tid hele vejen til 8. sal:
Jeg hedder Henrik Schroll Graae og er cand. mag. i filosofi og historie med fokus på etiske problemstillinger. Studiet har især gjort mig i stand til at analysere og formidle svært stof. Jeg har tidligere arbejdet som lærer og rundviser på Orlogsmuseet og kunne godt tænke mig at arbejde i HR-afdelingen i en stor virksomhed. Selv om din virksomhed ikke er stor, er jeg meget interesseret, for jobbet hos jer kan være et fint springbræt til en større HR-afdeling.


Relaterede artikler
Illustration
Kompetenceafklaring i jobsøgningen
Vi taler meget om ”at kunne brande sig selv” og kunne ”sælge sig selv” på jobmarkedet og som studerende. Men du kan først ”brande dig selv”, når du har en identitet at brande, og du kan først arbejde med din synlighed, når du har noget at vise frem.
af KarriereVejviseren
Illustration
Sådan får du mest ud af en karrieremesse
Gør dig klart hvad du vil have ud af messen – og husk, at en god dialog med en virksomhed også er en succes i sig selv, lyder det fra karrierekonsulent Mette Borch. Få her gode råd til hvordan du bør forberede dig inden messen, hvad du skal gøre på messen, og hvordan dine kort skal spilles efterfølgende.
af KarriereVejviseren
Illustration
Bliv synlig for arbejdsgiverne
Vi hører det hele tiden: Traditionel jobsøgning er kun én vej at gå mod drømmejobbet. At synliggøre sig selv i de rette fora er lige så vigtigt. Men hvordan gør du?
af KarriereVejviseren
Illustration
Netværk - vejen til jobbet
Vidste du, at du skal søge viden og kontakter, ikke job, i dit netværk? Læs netværksekspert Charlotte Junges råd til, hvordan du opbygger et stærkt netværk - og hvordan du skal bruge det.
af Charlotte Junge
Illustration
10 tips til at begå dig på de sociale medier
Når du er jobsøgende, eller hvis du ønsker at fremme din karriere, er det vigtigt, at dine profiler på de sociale medier spiller 100 %. Se her hvordan du rammer tonerne rigtigt.
af KarriereVejviseren
Illustration
Få en skarp online profil
En skarp online profil kan skaffe dig alt fra jobtilbud til medieomtale. Men inden du går i gang med din profil, skal du først svare på de to sværeste spørgsmål i verden.
af KarriereVejviseren
Illustration
HR-cheferne om netværk og sociale medier
Hvordan bruger I virksomhedens eller medarbejderens netværk, når I rekrutterer nye kollegaer?
af KarriereVejviseren
Illustration
LinkedIn på 3 niveauer
Lær de tre niveauer, som LinkedIn fungerer på, og få effektiviseret din jobsøgning på internettet.
af KarriereVejviseren