View workplaces, articles and jobs relevant for you:
 

Kunstig intelligens i din jobsøgning

save for later
share
Kunstig intelligens (AI) har været meget omtalt som en potentielt banebrydende teknologi, men usikkerheden om dens styrker og ulemper fortsætter med at hænge i luften. Vi tager et kig på brug af AI under jobsøgning og prøver at skabe et bedre overblik over, hvad vi står overfor.

Udtrykket ‘kunstig intelligens', eller ‘AI’, har eksisteret i snart 70 år. Siden computere først begyndte at blive udviklet, har ideen om en computer, der kunne udgive sig for at være menneske, fanget vores opmærksomhed og fantasi.

Nu er de samme diskussioner kommet på banen igen, da virksomheder er begyndt at introducere nyudviklet kunstig intelligens til offentligt brug. AI'er - som ChatGPT, Google Bard, Bing Chat m.fl. - dukker op og bliver tilbudt som et værktøj til fri (og mindre fri) afbenyttelse.  Disse AI'er kaldes i folkemunde også for chatbots, eller chatrobotter, da du frit kan føre en samtale med dem. Og  de kan en masse ting - dog med en række begrænsninger.

Det er ganske nemt at benytte sig af AI. For det meste behøver du bare at skrive en besked til programmet via en chat, og kort efter vil du modtage et svar, som kan være ret svært at skelne fra menneskelig respons. Alt efter hvilken besked, eller hvilket spørgsmål du stiller, vil du få mere eller mindre komplekse svar tilbage.

Hvordan fungerer det?

De aktuelle chatbots har den fælles betegnelse LLM - Large Language Models, altså sprogmodeller. De er opbygget på et kæmpegrundlag af information og kan derfor nemt bidrage med inspiration eller idéer til dine tekster. Ved at fodre chatbotten med et tekststykke af, hvad du lige nu arbejder på, kan du hurtigt få et svar tilbage med relevante input eller få lidt sparring omkring emnet.

Nogle chatbotter kan bruge data fra internettet, mens andre er begrænset til den viden, som de er blevet trænet med. I alle tilfælde har AI'erne modtaget og bearbejdet en masse materiale: Blandt andet nyhedsartikler, beskeder fra online chatfora, tabloid sider og kommentarfelter. Når du stiller et spørgsmål, så prøver robotten at generere et svar ud fra de mest hyppige informationer i de data, den har haft adgang til.

Her er to eksempler, der viser nogle af de mest benyttede chatrobotter:

ChatGPT

ChatGPT

På det første billede her, giver ChatGPT en lang og akademisk beskrivelse af, hvad en ingeniør er. Den kan ikke angive kilder, da den ikke er direkte forbundet til nettet, men den prøver dog at angive, hvor den har samlet dataene fra.

Bing Chat

Bing chat

... og her giver Bing Chat svar på samme spørgsmål. I modsætning til ChatGPT benytter Bing aktuelle sider på internettet og kan derfor med det samme oplyse kilder til informationen - samt forslag til flere afklarende spørgsmål omkring emnet.

 

Stærkt værktøj i din jobsøgning

AI er et stærkt værktøj, der åbner et hav af nye muligheder i forhold til din jobsøgning. Chatbots kan fx hjælpe dig med at skrive målrettede ansøgninger til bestemte jobopslag, de kan justere dit CV, inden du sender det afsted - og komme med bud på, hvilke af dine erfaringer du bør fremhæve til jobsamtalen. De kan også nemt omformulere dine egne tekster og få din jobsøgning til at fremstå mere kreativ og sælge dig selv bedre.

Og er du fanget i et "writer's block", så kan de nemt kick-starte din tankeproces ved at komme med forslag og bud til, hvordan du kan fortsætte. Chatbots kan komme med nye idéer til din jobsøgning eller udpege ting, som du ikke nødvendigvis selv har tænkt på. Endelig kan du spare en masse tid ved at lade AI tilpasse din ansøgning for dig.

Der findes allerede flere ressourcer, der udnytter potentialet bag AI. Tjek fx 20sekunder.dk, Jobbutler eller Jobmakker fra a-kassen FTFa.

En kreativ, men ikke nødvendigvis pålidelig makker

Så AI er oplagt at inddrage i din jobsøgningsproces - men på visse vilkår. AI er nemlig ikke så perfekt og har sine egne sæt problemer. Deres informationer kan være meget begrænset på visse områder. Af samme grund kan de også finde på at generere svar, der er usammenhængende, ikke giver mening, eller er slet og ret faktuelt forkerte. Dette kaldes for en hallucination - og kan opstå når AI trækker på sine træningsdata og forsøger at levere svar, selv når den ikke har tilstrækkelige oplysninger eller forståelse af det specifikke emne.

Det er derfor vigtigt at huske på, at chatrobotter som ChatGPT og Bing er baseret på statistiske modeller, og deres svar bør derfor tages med et gran salt. Det er ikke ensbetydende med, at de informationer, som du får, er forkerte - men det er vigtigt, at du selv vurderer korrektheden.

Kend din kontekst

Derudover bør du huske, at chatrobotter ikke nødvendigvis kan forstå den specifikke kontekst eller vurdere oplistede krav fra arbejdsgiveren. Brug derfor gerne din egen hjerne til at vurdere og tilpasse dine tekster for at skabe et stærkt indtryk hos arbejdsgiveren.

Det bevirker også, at ansøgninger produceret af en chatrobot hurtigt kan komme til at virke standardiserede. Især ved job med mange ansøgere kan din ansøgning hurtigt smelte sammen med andre "skabelonansøgninger" (der sandsynligvis også er blevet genereret af chatrobotter). Sørg derfor altid for at tjekke ansøgningen igennem og tilføj gerne din egen personlige vinkel til dine ansøgninger.

Dine data

Du bør også være opmærksom på, hvad du fortæller til AI - og hvordan dine data bliver brugt efterfølgende. De fleste chatbots benytter dine spørgsmål og data til at justere og udvide deres sprogmodeller. Flere store virksomheder har haft lækager af sårbar forskningsdata, da deres ansatte har benyttet eksterne AI-værktøjer til at søge inspiration. Hvis du har behov for at inkludere personlige eller følsomme data i din jobsøgningsproces, så bør du måske overveje en ekstra gang, hvordan du i så fald inkluderer din robotmakker.

Far i mag, menneske!

Kort og godt - når det kommer til at benytte chatrobotter til jobsøgning, så kan det være fristende at overlade arbejdet til de automatiserede værktøjer. Men mens AI kan være fantastisk til visse opgaver i jobsøgningsprocessen, så er det stadig vigtigt at have et godt øje til processen for at sikre, at du præsenterer dig selv på den bedst mulige måde.


Related articles
Illustration
Sådan skriver du et godt CV
Curriculum Vitae betyder livsløbebane, og formålet med det er at præsentere alle dine erfaringer kort og præcist - en oversigt over dine erhvervserfaringer, din uddannelse, dine studiejob, dine sprog- og it-kundskaber, personlige interesser osv.
25.07.2019
By: Redaktionen, Move On Career
Illustration
Jobansøgningen: hvad skal den gøre for dig?
Når du skriver en jobansøgning på baggrund af et jobopslag, er det fordi, du gerne vil have jobbet. Men hvad er egentlig det præcise formål med en ansøgning – hvordan skal den bringe dig nærmere en ansættelse? Vi har spurgt brandingekspert Ricki Nielsen og karriererådgiver Paula Taina-Nielsen.
29.05.2020
By: Move On Career
Illustration
Opfordret ansøgning
Du har fundet et stillingsopslag, som du bare MÅ søge, og nu gælder det om at pudse tastaturet af og få skrevet en god opfordret ansøgning. Her får du vores guide til, hvad der bør være i din ansøgning – og ikke mindst, hvordan du kommer til at fremstå som den uundværlige medarbejder.
07.05.2024
By: Move On Career
Illustration
Uopfordret ansøgning
Beskriv dit tilbud og din motivation meget konkret - og vær opmærksom på timingen, når du søger uopfordret!
26.05.2020
By: Move On Career
Illustration
CV-eksempel
Dit CV er et af de mest essentielle værktøjer i din jobsøgning. Få tips til at få udarbejdet dit eget.
20.04.2020
By: Move On Career
Illustration
HR-cheferne om CV
HR-cheferne giver deres bedste råd til din CV-skrivning, så det supplerer din ansøgning og du får mest muligt ud af jobsøgningen.
05.10.2021
By: Move On Career
Illustration
Gør ansøgningen troværdig
Jobansøgningen er en kommende arbejdsgivers første indtryk af dig. Sørg derfor for, at indtrykket er troværdigt.
17.01.2020
By: Move On
Illustration
Den hyppigste fejl i jobansøgningen
Se hvad 9 ud af 10 ansøgere mangler at uddybe i deres jobansøgning, men som arbejdsgiverne er meget interesserede i at høre om - og få svaret på, hvorfor værdiskaberen får langt flere jobsamtaler end den faglige specialist.
11.08.2021
By: Gæsteblogger Danny Thøgersen (fagansvarlig hos CampFuture.dk)
Illustration
3 ansøgningstips der giver flere jobsamtaler
Se hvordan du udformer din jobansøgning, så den bliver attraktiv for arbejdsgiveren. Du får tre eksempler på, hvordan du helt konkret kan vise, at du omsætter din arbejdstid til værdi på bundlinjen.
19.04.2024
By: Gæsteblogger Danny Thøgersen (fagansvarlig hos CampFuture)
Illustration
Sådan bliver din ansøgning læst
Hvis du skal skrive en jobansøgning, er det vigtigste, at den bliver læst. Og læst til ende. Det gælder uanset, om du har 5, 10, 15 eller 20 års erfaring. Om du er nyuddannet. Om du er studerende. Det er vigtigt, at din ansøgning bliver læst. Naturligvis.
08.09.2023
By: Frederik Fisker Wæhrens (gæsteblogger - frauddannelsetiljob.dk)
HPT