Især som nybagt kandidat kan det være svært at sikre sig plads til jobsamtalen under jobsøgning. Dit CV er det første indtryk, som din kommende arbejdsgiver får af dig og derfor et af de vigtigste værktøjer i kampen om arbejdspladsen. Hvis du forstår at angive bløde færdigheder på dit CV, vil du skille dig ud fra andre kandidater. Her giver vi et bud på de ti personlige egenskaber og kompetencer, der vil gøre sig godt i dit CV.
1. Lederevne
Gode lederevner er altid efterspurgte og kan give dig et godt boost på karrierestien. At være en god leder er ikke nødvendigvis noget, er kan beskrives i tal og værdier. Af denne grund bør du uddybe lidt mere, hvis du vælger at angive lederevner på dit CV. Har du ageret som en teamleder før? Måske var du en gruppeleder i spejderkorpset, på din sportshold eller i dit studiejob? I så fald bør du nævne det. Alle aktiviteter, hvor du indtog en lederrolle, kan med fordel angives i dit CV.
2. Samarbejdsevne
Evnen til at være en god holdspiller kræver en del tålmodighed, følelsesmæssig intelligens og erfaring med at arbejde i små grupper. Hvis du er en god leder, så har du sandsynligvis også gode samarbejdsevner. Samarbejdsevner er vigtige i de fleste typer job.
3. Kommunikationsevne
Din kommunikationsevne er din evne til at præsentere information til forskellige typer publikum på den rette måde. Kommunikationsevner vil være nødvendige, hvis du søger en administrativ- eller kommunikationsstilling, men kan også være nyttige i de fleste andre typer job. Afhængigt af jobopslaget kan du måske beskrive dine færdigheder lidt mere specifik: f.eks. "evnen til at formidle til både teknisk samt ikke-teknisk personale" er en professionel måde at sige, at du kan både forfatte en teknisk dokument og "oversætte" denne til brug af almindelige personer (f.eks. virksomhedens kunder).
4. Evnen til at arbejde under pres
At kunne performe under pres er en uvurderlig evne. Virksomheder kræver ambitiøse og motiverede medarbejdere, der kan klare arbejdsbyrden uanset omstændighederne og kan yde lidt ekstra i travle perioder. Kan du holde hovedet kold i stressede situationer?
5. Evnen til at overholde deadlines
Evnen til at overholde dine deadlines går ofte hånd i hånd med evnen til at kunne arbejde under pres. På travle arbejdspladser med mange projekter og hurtige deadlines vil begge evner ofte være uundværlige.
6. Evnen til at lære hurtigt
Du kender sandsynligvis til livslang læring - da nye teknologier og metoder udvikles på daglig basis, er det vigtigt at fortsætte med at at udvide din vidensbase løbende. Ved at lade din kommende arbejdsgiver vide, at du er hurtig til at lære nye ting, indikerer du også din evne til at følge med udviklingen og justere dine arbejdsmetoder efter behov. Ligesom med lederkompetencer er det vigtigt at supplere denne punkt med eksempler fra dine egne erfaringer.
7. Tilpasningsevne
Tilpasningsevne er et værdifuld egenskab, især når det kombineres med evnen til at lære hurtigt. I samme omgang kan du ofte nævne fleksibilitet og evnen til at gå godt i spænd med andre. Vær klar til at komme med eksempler på din tilpasningsevne under jobsamtalen, men du behøver ikke at gå i de store detaljer i dit CV.
8. Sans for detaljer
Hvis du vil lade din kommende arbejdsgiver vide, at du er perfektionist uden at lyde for skræmmende, så er "detaljeorienteret" det rette ord. At være perfektionist er ikke altid nyttigt for samarbejdet i et team - så brug kun dette betegnelse, hvis det er relevant i forhold til jobbet.
9. Evne til at arbejde struktureret
Kan du organisere dit arbejde og holde styr på de vigtigste dele af din projekt? Evne til at strukturere din tid er vigtig i de fleste stillinger. Ligesom med de fleste andre kompetencer er det vigtigt at komme med konkrete eksempler - hvordan tilrettelægger du dit arbejde? Og hvad får arbejdsgiven ud af din arbejdsmetode?
10. Kreativitet
Kreativitet er ikke just en tillært evne, men den bør optræde på dit CV, hvis du opfatter dig selv som kreativ eller kunstnerisk. Det er et must i ansøgninger til kreative job, men det kan også benyttes til at vise din kommende arbejdsgiver, at du har mulighed for at komme med innovative bidrag til dit job. Medtag gerne eksempler relevant for jobopslaget.
Husk at...
At have de rette kompetencer kan give dig en fordel i en jobsøgningssituation. Du skal dog stadig fare med lempe, når du forfatter dit CV. Undgå at gå amok og nævne alt, som du kommer i tanker om. Hold dig til de evner, der er relevante for det pågældende job - samt dem, der vil hjælpe dig med at lykkes i dit arbejde. Og glem ikke, at den mest overbevisende måde at præsentere dem er altid at komme med gode eksempler.