Se virksomheder, artikler og job der er relevante for dig:
 

Sådan får du mest ud af en karrieremesse

 
læst 13.758 gange
gem til senere
del
Gør dig klart hvad du vil have ud af messen – og husk, at en god dialog med en virksomhed også er en succes i sig selv, lyder det fra karrierekonsulent Mette Borch. Få her gode råd til hvordan du bør forberede dig inden messen, hvad du skal gøre på messen, og hvordan dine kort skal spilles efterfølgende.

Hjemmefra:

Udvælg dine virksomheder
Find tre forskellige arbejdspladser du går efter at komme i snak med. Sats ikke kun på de store og kendte, men også på i hvert fald ét sted, du ikke kender i forvejen.
Lav research på virksomhederne.

Forbered spørgsmål
Find tre gode spørgsmål du kan stille til repræsentanten fra hver af disse virksomheder.

Vær klar til at præsentere dig selv
Forbered en minipræsentation af dig selv og print et målrettet CV til hver af virksomhederne.

På messen:

Præsenter dig selv i kontekst til virksomheden
Tænk på dine egne kompetencer og styrker og byg bro til den potentielle arbejdsplads med dem.

Vær realistisk
Hav ikke alt for store forventninger til, hvad du kan få ud af samtalerne med repræsentanterne. Vær ikke kun fokuseret på hvad du har forberedt hjemmefra. Måske viser dit første spørgsmål sig at være vejen til en god dialog.

Udveksl kontaktoplysninger
Hvis I har haft en god dialog, skal du ikke være bange for at sige, at du er interesseret i fremtidige stillinger og information. Aflever dit målrettede CV og bed om et visitkort til gengæld.

Efter messen:

Saml op på alle dine samtaler, indtryk og kontakter
Renskriv dine noter og skriv ned, hvad der gjorde indtryk, så du har en liste med virksomheder, jobåbninger eller kontakter at arbejde videre med.

Brug en times tid på lidt ekstra research på google eller LinkedIn
Måske har en af virksomhedsrepræsentanterne studeret det samme som dig – eller måske er der noget andet, der inspirerer dig til nye tråde i jeres dialog.

Send en tak-for-snakken-hilsen
Hvis du har mødt et par stykker på messen, som du gerne vil fortsætte dialogen med, så send en ’tak for snakken’-hilsen via mail eller via LinkedIn. Vent ikke for længe – skriv en til tre dage efter, så du ikke ryger i glemmebogen.

Udbyg relationen i din hilsen
I din hilsen skal du henvise til jeres dialog og forklare, hvorfor du gerne vil fortsætte forbindelsen. Måske har jeres snak givet anledning til nye spørgsmål? Måske har du noget viden, som kan være interessant for din nye relation f.eks. en artikel? I så fald kan du linke til/vedhæfte den. Hernæst vil det være naturligt at connecte på LinkedIn.

Vær tålmodig
Vender din nye relation ikke tilbage med respons med det samme, er der som regel en god grund. Den typiske er travlhed. De fleste skal nok give respons før eller siden.


Relaterede artikler
Illustration
Elevatortalen
Elevatortalen har fået sit navn efter, at den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre en tur i en elevator – dvs. 30-60 sekunder. Det er den præcise og relevante præsentation af dig selv - og de kræfter du bruger på at forberede den, er godt givet ud.
af KarriereVejviseren
Illustration
Bliv synlig for arbejdsgiverne
Vi hører det hele tiden: Traditionel jobsøgning er kun én vej at gå mod drømmejobbet. At synliggøre sig selv i de rette fora er lige så vigtigt. Men hvordan gør du?
af KarriereVejviseren
Illustration
Netværk - vejen til jobbet
Vidste du, at du skal søge viden og kontakter, ikke job, i dit netværk? Læs netværksekspert Charlotte Junges råd til, hvordan du opbygger et stærkt netværk - og hvordan du skal bruge det.
af Charlotte Junge
Illustration
10 tips til at begå dig på de sociale medier
Når du er jobsøgende, eller hvis du ønsker at fremme din karriere, er det vigtigt, at dine profiler på de sociale medier spiller 100 %. Se her hvordan du rammer tonerne rigtigt.
af KarriereVejviseren
Illustration
Få en skarp online profil
En skarp online profil kan skaffe dig alt fra jobtilbud til medieomtale. Men inden du går i gang med din profil, skal du først svare på de to sværeste spørgsmål i verden.
af KarriereVejviseren
Illustration
HR-cheferne om netværk og sociale medier
Hvordan bruger I virksomhedens eller medarbejderens netværk, når I rekrutterer nye kollegaer?
af KarriereVejviseren
Illustration
LinkedIn på 3 niveauer
Lær de tre niveauer, som LinkedIn fungerer på, og få effektiviseret din jobsøgning på internettet.
af KarriereVejviseren