Se virksomheder, artikler og job der er relevante for dig:
 

LinkedIn – dansk eller engelsk?

 
læst 902 gange
gem til senere
del
Hvilket sprog skal din LinkedIn-profil være på? Svaret er ligetil, men alligevel er det et spørgsmål jeg får løbende.

Hvilket sprog skal din LinkedIn-profil være på? Svaret er ligetil, men alligevel er det et spørgsmål jeg får løbende. Er hovedsproget i din branche eller i det job du søger dansk, skal du skrive på dansk. Hvis det er engelsk, skal du skrive på engelsk. Årsagerne har jeg uddybet her nede under.

Dansk er stadig dominerende

Den nemmeste tommelfingerregel for valg af sprog er denne: Er der nogensinde nogen, som har brug for at læse din profil på andet end dansk?

Svaret er nej for langt de fleste.

Selvom vi lever i en international verden, er der stadig meget få job i Danmark, hvor engelsk er arbejdssproget. Og når du ikke skal bruge engelsk i din dagligdag, forventer læserne af din profil heller ikke, at den er på engelsk. Så her er det mest fornuftigt at vælge dansk som sprog på din LinkedIn-profil.

Brug engelsk med omtanke

Ligesom det virker skørt at dukke op til din folkeskole-reunion og tale engelsk i en forsamling af lutter dansktalende, virker det også mærkeligt at vælge engelsk til et dansk jobmarked.

Det kan faktisk virke både opblæst og fjollet at skrive sin profil på engelsk, når alle andre bruger dansk.

Selv arbejder jeg i en pensionsvirksomhed, som opererer på det danske marked. Dansk lovgivning sætter en meget konkret, national ramme for vores virke, og der er derfor ikke meget internationalisering i branchen. Af samme årsag er stort set alle profiler på dem, jeg kender i branchen, på dansk. Dette på trods af at flere i branchen har udenlandske ejere, og vi derfor nogle gange må ty til svensk eller engelsk for at tale med hovedsædet.

Engelsk er for de internationale

Mit råd er kun at bruge engelsk på LinkedIn, hvis du død og pine har brug for at folk uden for landets grænser skal læse din profil.

Hvis du for eksempel skal arbejde sammen med kolleger i udlandet, hvis du skal sælge til udlandet eller hvis du søger arbejde i udlandet.

Eller hvis du søger ind i en international koncern, som godt nok taler dansk i hverdagen, men har engelsk som forretningssprog kan det også give mening at skrive din profil på engelsk. På den måde er din kommende arbejdsgiver nemlig klar over, at du har gode engelskkundskaber, og har derfor en ting mindre at tænke på i forhold til at ansætte dig.

 


Kristian Jensen, detgodejob.dk

Kristian Jensen har i mange år arbejdet som rekrutteringsansvarlig og karriererådgiver. Han har desuden undervist i jobsøgning og hjælper både unge og erfarne videre i deres arbejdsliv. Følg Kristian her:


Relaterede artikler
Illustration
Netværk - vejen til jobbet
Vidste du, at du skal søge viden og kontakter, ikke job, i dit netværk? Læs netværksekspert Charlotte Junges råd til, hvordan du opbygger et stærkt netværk - og hvordan du skal bruge det.
af Charlotte Junge
Illustration
10 tips til at begå dig på de sociale medier
Når du er jobsøgende, eller hvis du ønsker at fremme din karriere, er det vigtigt, at dine profiler på de sociale medier spiller 100 %. Se her hvordan du rammer tonerne rigtigt.
af KarriereVejviseren
Illustration
HR-cheferne om sociale medier og netværk
Hvordan bruges netværket eller sociale medier i jobsøgningen? HR-chefer giver et par gode råd til din jobsøgning.
af Redaktionen, Move On Career
Illustration
LinkedIn på 3 niveauer
Lær de tre niveauer, som LinkedIn fungerer på, og få effektiviseret din jobsøgning på internettet.
af KarriereVejviseren
Illustration
Sådan ringer du på et jobopslag
Alt for få ringer til kontaktpersonen i jobopslaget, når de skal søge et job. Det er heldigt, for dermed kan du hurtigt og nemt få en fordel i forhold til alle de andre, der også søger jobbet. Det eneste du skal gøre er at ringe.
af Kristian Jensen, DetGodeJob.dk
Illustration
Invitér dig selv på kaffemøde hos en fremmed
Kaffemøder er en nem og effektiv adgang til viden, jobmuligheder, nye relationer og meget andet godt. Derfor er kaffemøder et stærkt værktøj i din jobsøgning eller karriereudvikling.
af Kristian Jensen, DetGodeJob.dk