Se virksomheder, artikler og job der er relevante for dig:
 

Nøglen til fællesskabet på jobbet

gem til senere
del
Som ny på en arbejdsplads kan det være svært at finde ud af, hvordan du skal agere over for dine nye kolleger. At vise dig fra dine sociale sider snarere end at skilte med dine faglige kompetencer er nøglen til hurtigt at blive en del af fællesskabet. På længere sigt er det også vejen til magten, mener arbejdspsykolog.

Einar Baldursson, specialist i arbejds- og organisationspsykologi, kommer her med nogle råd til, hvordan du skal agere, når du starter i et nyt job

Men først tager han os med en tur 20 år tilbage i tiden. Her var de organisationer, akademikere blev ansat i mere bureaukratisk organiserede: Du kom ind i organisationen med relativt klart definerede opgaver og skulle relatere dig til et afgrænset antal medarbejdere og en leder.

"Det var bestemt ikke uden udfordringer at træde ind i rollen som nyansat og ikke mindst nyuddannet," siger Einar Baldursson. "Men på andre punkter var det nemt og trygt: Du havnede i en klar rolle og en klar position, som de fleste accepterede - du var i bunden, og det var dig, der hentede kaffe. Det, du kunne se frem til, var, at på et senere tidspunkt var der en anden nyansat, der fik opgaven, og så var banen klaret til at bevæge sig opad."

Et rodet hierarki

Men sådan er det ikke længere. I dag er arbejdspladsen mindre bureaukratisk – en nyansat kan for eksempel godt have ti års erfaring - og der er samtidig større løbende udskiftning i medarbejderstaben end tidligere.

Det har resulteret i ”rod” og uigennemskuelighed, når det kommer til status og relationer i danske virksomheder, mener Einar Baldursson. Men heldigvis kan du langt hen ad vejen selv bestemme, hvor du vil befinde dig i hierarkiet, fortæller han.

Ifølge arbejdspsykologen vil din rolle og betydning nemlig i høj grad blive bestemt af din sociale position.

Humoren er vigtig

Som nyansat er det derfor altafgørende, at du kan aflæse det sociale kodeks på en arbejdsplads, mener han.

"Man skal betragte sig som feltarbejder i et ukendt miljø og bygge sin karriere op på kulturens og organisationens præmisser," siger han.

Det første han anbefaler er, at du finder frem til, hvad de andre på arbejdspladsen opfatter som humor, som udgør en stor del af det sociale liv i en virksomhed: "Du må ikke gå ud fra, hvad du selv synes, er sjovt. Kig efter det lille smil, den lille gestus. Som ny skal du heller ikke fortælle den første vittighed, og den må ikke være alt for morsom," siger Einar Baldursson.

Han uddyber, at dansk humor kan virke sårende, og det kan let føre til, at man føler sig mobbet, fordi man ikke kender arbejdspladsens humor. Den er derfor vigtig at kunne aflæse, så man ved, om det er kærligt dril, når de andre griner af dig, når du taber bestikket på gulvet i kantinen, eller om det har nogen reel betydning.

Aflæs hierarkiet

Det næste, du skal finde frem til er ifølge Einar Baldursson det indbyrdes hierarki: Hvem har magten, og hvem har respekten? Han forklarer, at det er vigtigt, du viser respekt over for begge typer.

"Du skal ikke udfordre dem med mere magt end dig selv," forklarer han. Med dem, der har respekten, mener han dem, der bliver respekteret for deres faglighed.

"Dem, der har respekten, skal du også selv vise respekt på grund af deres indsigt og færdigheder. Når du viser, at du forstår, hvad andre kan, går de ud fra, at du er klog, fordi du kan se, hvor dygtige de er. Man vil typisk respektere en person, fordi personen respekterer en selv," forklarer han.

Indgå i det sociale

Ifølge Einar Baldursson skal du bruge de første fire-fem måneder på at være tilbageholden og aflæse de forskellige sociale roller. Herefter skal du begynde at interessere dig for og deltage i det sociale miljø.

"Hvis du er længe nok i organisationen til at søge mod magten, skal du have investeret i virksomhedens sociale miljø," siger han.

"Den her strategi handler om at komme hurtigt ind i det sociale liv, hvor den virkelige indflydelse ligger gemt. Og du får den indflydelse, fordi man stoler på, at du vil bruge den til andres fordel end din egen. På den måde kan du til sidst blive leder blandt medarbejdergruppen," fortæller han og uddyber, at hvis du kun fokuserer på arbejdsopgaverne og på at imponere fagligt, kan det skabe en mistanke om, at du ikke interesserer dig for dine arbejdskolleger.

"Det er også en strategi, du kan vælge. Men den gør dig ikke populær hos kollegerne. Og den bringer dig heller ikke til magten," mener Einar Baldursson.

Sæt ambitionerne på standby

Som nyuddannet skal du være særlig påpasselig med ikke at vise din profil for meget, da det kan skabe nogle forventninger, det kan være svært at leve op til. Den nyuddannede har til gengæld visse fordele som den erfarne ikke har, mener arbejdspsykologen: Når du er "grøn" tænker de andre ikke, at du er ude efter deres position.

"Hvis du har erfaring, skal du altid skubbe til nogen for at få plads til dine kompetencer. På den måde kan det være svært at få plads i et socialt hierarki, fordi man fylder meget," siger han.

Som erfaren må du til gengæld gerne vise din profil, men det er vigtigt også at vise, at du gør nytte – også til det fælles bedste.

"Brug din erfaring til noget. Er der nogen, der har svært ved at løfte en opgave eller som gerne vil af med opgaven, så træd til. Du skal vise, at du vil gøre dig nyttig og ikke bare vil tage deres plads," siger han.

Det gælder ifølge Einar Baldursson om at have en selvsikker ydmyghed. At vise du er til stede, og at du vil gøre gavn.

Men du skal ikke regne med at blive mødt med udstrakte arme lige med det samme.

"Lige i begyndelsen vil der være en skepsis omkring, hvad du har gang i. Sådan er dansk kultur," siger han.


Relaterede artikler
Illustration
Dyrk de gode arbejdsvaner
Overgangen fra studieliv til arbejdsliv kan for nogle føles som en stor omvæltning. Men samtidig har du som ny på jobmarkedet mulighed for at få de gode arbejdsvaner med fra start. Specialist i effektive arbejdsvaner, Line Ullmann, giver her gode råd, så du kan komme godt i gang.
05.08.2019
Af: Redaktionen, Move On Career
Illustration
Omfavn din stress
At “stress er en folkesygdom” er ofte hørt - men ikke desto mindre forkert. Vi har alle stresshormoner i blodet hver dag, og det er ikke en sygdom, men en biologisk mekanisme, som hjælper dig igennem mødet med dine daglige krav og udfordringer. Ved at lære dit stresssystem at kende, kan du bruge positivt stress aktivt og undgå negativt stress.
08.01.2021
Af: Mikkel M. M. Johansen
Illustration
HR-cheferne om arbejdsliv
HR-chefer fra nogle af landets største virksomheder giver et bud på, hvordan man kan få arbejdslivet og hverdagen til at passe sammen.
05.10.2021
Af: Redaktionen, Move On Career
Illustration
Giv de gode arbejdsvaner et puf
Udnyt nudging og gør de gode vaner til de oplagte i dit arbejde og din jobsøgning
29.05.2020
Af: Tomas K. K. Ellendersen
Illustration
Markant stigning i antallet af stressramte
Hos Ingeniørforeningen Danmark (IDA), har man oplevet en markant stigning af stresstilfælde blandt forbundets medlemmer. Årsagen er paradoksalt nok, at fleksible arbejdstider og hjemmearbejdspladser giver medarbejderne stress, fordi de arbejder langt mere og hårdere end nødvendigt.
06.02.2023
Af: Dana Sandstrøm
HPT