Se virksomheder, artikler og job der er relevante for dig:
 

Skab balance mellem arbejde og privatliv

gem til senere
del
Det kan være svært at få tiden til at slå til, når både karrieren skal passes og familien plejes. Flere og flere får dog kabalen til at gå op.

I disse år etableres flere og flere hjemmearbejdspladser. Tillige køber virksomhederne i stigende grad bærbare pc'ere til deres medarbejdere, så de kan arbejde når som helst og hvor som helst. Umiddelbart virker dette som et fleksibelt tilbud til medarbejderne om, at 8-16 arbejdsdage ikke længere er et krav - men at de stort set selv kan vælge, hvor og hvornår de vil arbejde....over!

Grænsen udviskes

Ovenstående giver et ganske klart billede af et arbejdsliv, hvor grænserne mellem arbejde og fritid med tiden udviskes. Det er ikke længere unormalt at sætte sig foran computeren og færdiggøre dagens arbejdsopgaver, når børnene er lagt i seng.

Undersøgelser har dog vist, at denne livsstil fører til stress for mange mennesker, der som følge af en lang periode med denne arbejdsfleksibilitet melder sig langtidssyge. Virksomhedens gode vilje ved at tilbyde hjemmearbejdsplads, flekstid og bærbare computere kan vise sig at være en bjørnetjeneste, der giver et mærkbart bagslag.

Work-life-balance - en hel strategi

Derfor er balance mellem arbejde og fritid - eller med andre ord work-life-balance - en vigtig strategi at have for øje, når diskussionen om fastholdelse af medarbejdere er på dagsordnen. Det er nemlig en hel virksomhedsstrategi og ikke bare den enkelte medarbejders individuelle ansvar. For nogle virksomheder er det med tiden blevet en indgroet del af personalepolitikken at sikre, at deres medarbejdere har en god balance, hvor de på den ene side yder en habil arbejdsindsats på jobbet samtidig med, at de har tid til familien og deres andre fritidsaktiviteter.

Prioritér og del ud

Vigtige parametre i work-life-balance strategien kan være, at prioritere arbejdsopgaver og dele dem med kolleger. Det kan være at blive bedre til at udnytte tiden og ikke gøre arbejdsopgaverne mere indviklede, end de er. Og det kan også handle om at blive bedre til at holde fri og koble fra jobopgaverne, når man er sammen med familien.

Mærkbart på bundlinien

Strategien kan synes banal for nogle, men kan være et afgørende redskab for andre - både for medarbejderen, der opnår bedre balance i livet og undgår stress, men også for virksomheden, som vil nyde gavn af en tilfreds og velafbalanceret medarbejder, der måske yder marginalt mere på job, fordi der er mere overskud.


Relaterede artikler
Illustration
Dyrk de gode arbejdsvaner
Overgangen fra studieliv til arbejdsliv kan for nogle føles som en stor omvæltning. Men samtidig har du som ny på jobmarkedet mulighed for at få de gode arbejdsvaner med fra start. Specialist i effektive arbejdsvaner, Line Ullmann, giver her gode råd, så du kan komme godt i gang.
05.08.2019
Af: Redaktionen, Move On Career
Illustration
Omfavn din stress
At “stress er en folkesygdom” er ofte hørt - men ikke desto mindre forkert. Vi har alle stresshormoner i blodet hver dag, og det er ikke en sygdom, men en biologisk mekanisme, som hjælper dig igennem mødet med dine daglige krav og udfordringer. Ved at lære dit stresssystem at kende, kan du bruge positivt stress aktivt og undgå negativt stress.
08.01.2021
Af: Mikkel M. M. Johansen
Illustration
Jobsøgning: hold hovedet koldt og hjertet varmt
Jobsøgning kan være en lang proces, men det kan også være en god og lærerig tid.
20.05.2022
Af: Move On
Illustration
Få succes på dit arbejde - elsk jobbet
At være glad for sit arbejde er vigtigt. Men hvor højt skal arbejdsglæde egentlig stå på din prioriteringsliste? Og hvordan får man glæde i arbejdsdagen?
15.11.2018
Af: Move On Career
Illustration
Giv de gode arbejdsvaner et puf
Udnyt nudging og gør de gode vaner til de oplagte i dit arbejde og din jobsøgning
29.05.2020
Af: Tomas K. K. Ellendersen
Illustration
Markant stigning i antallet af stressramte
Hos Ingeniørforeningen Danmark (IDA), har man oplevet en markant stigning af stresstilfælde blandt forbundets medlemmer. Årsagen er paradoksalt nok, at fleksible arbejdstider og hjemmearbejdspladser giver medarbejderne stress, fordi de arbejder langt mere og hårdere end nødvendigt.
06.02.2023
Af: Dana Sandstrøm
HPT