Se virksomheder, artikler og job der er relevante for dig:
 

Skab autoritet med din online profil

 
læst 18.701 gange
gem til senere
del
En skarp online profil kan skaffe dig alt fra jobtilbud til medieomtale. Men inden du går i gang med din profil, skal du først svare på de to sværeste spørgsmål i verden.

Fem jobtilbud på to timer. Det var effekten da Benjamin Rud Elberth skrev: ”Jeg har brug for job” på Twitter. Opskriften på hans succes er simpel: Find og dyrk din niche - og lad være med at falde for billige tricks.

Strømlin din profil
Når Benjamin opnår så hurtig effekt med sine opdateringer på digitale medier, er det ikke noget tilfælde. Det er frugten af et strategisk arbejde, som har taget lang tid:

”Jeg er et produkt af min egen rådgivning. Jeg har tilkæmpet mig en plads og en niche både i medier og i mit arbejde ved at have online profiler, som er fuldstændig strømlinet i forhold til det, jeg gerne vil arbejde med.”

Ifølge Benjamin er der ikke nogle hurtige trin til at lave en skarp online profil. Det kræver, at man er villig til at lægge mange timer i at finde ind til, hvad man gerne vil arbejde med, og hvad man er god til.

”I virkeligheden er de personer, der finder deres kerne-DNA dem, der klarer sig bedst: Det er dem der får jobs, og det er dem, der får medietid.”

Det sværeste spørgsmål i verden
Inden du kan begynde at skabe en online profil, skal du altså finde ud af, hvad du er god til, og hvad du vil. Benjamin anbefaler at bruge coaching til denne del af processen, da du ofte ikke selv er bevidst om, hvor oplagt det er at kombinere din passion med dine styrker. Og i den proces stilles mange svære spørgsmål:

”De sværeste spørgsmål, du kan få i verden, er: ”Hvem er du, og hvad interesserer du dig for?” siger Benjamin og fortsætter: ”Det er vigtigt at finde ud af, hvem man er. Der er ikke nogen, som kan skabe sig en profil på noget, som de ikke er.”

Din online profil handler altså ikke kun om markedsføringen af dig, men skal også kunne give dig ny viden om dig selv og mere klarsyn til din karriere.

Søg på dig selv
Når Benjamin arbejder på sin online profil, er intet op til tilfældighederne: ”Man kan grine af det, men jeg googler mig selv hver dag. Jeg optræder nogle gange i artikler, hvor de tager gamle citater og skriver artiklen på baggrund af det. Så det er rigtig vigtigt, at jeg hele tiden sidder på toppen af min egen Google-tilstedeværelse.”

Men det er ikke kun som online medieekspert, at du skal holde dig opdateret på effekten af dit arbejde med din profil. Denne overvågning skal ikke nødvendigvis være specielt avanceret.

”Hvis der ikke er nogen, der foretrækker dine indlæg eller går i dialog med dig, så er det nok fordi, at du gør noget forkert,” siger Benjamin.
Og det er et tegn til dig om, at du skal ændre strategi.

Sørg for at man kan fange dig
Ifølge Benjamin er det mere reglen end undtagelsen, at online profiler er mangelfulde, således at modtageren i virkeligheden ikke ved, hvem personen er, eller hvor de kan få fat i vedkommende:
”Jeg ser pressechefer og studerende i Danmark, som ikke engang tænker over, at de skal skrive kontaktinfo.”

Og selvom du måske tænker, at din online profil er kontakt nok, så er det vigtigt, at potentielle arbejdsgivere kan nå dig via telefon eller mail, hvis de vil i kontakt med dig. Benjamin har gjort følgende for at gøre det let for folk at nå ham:

”Jeg søger for, at man finder min Twitter som én af de tre øverste, når man søger efter mig. Derefter min LinkedIn eller min egen hjemmeside. Og så har jeg udfyldt de online profiler med optimal mulighed for, at man kan se, hvem jeg er, hvad jeg kan tilbyde, og hvordan man får fat i mig.”

Din online profil er en hygiejnefaktor
Når du skal til at søge job efter endt uddannelse, er der en række ting, som siger sig selv: Du skal møde soigneret op til jobsamtale og din påklædning skal passe til arbejdspladsen, men ifølge Benjamin er der mange studerende, som ikke forstår, at den online profil også er en vigtig del af det første indtryk:

”Hvis du er studerende, skal du have en bred palette af kundskaber, og online profiler er en del af den almindelige hygiejnefaktor. Det er ikke bare nice to have længere.”, siger han og fortsætter: ”Jeg mener, at det at kunne præstere online er lige så vigtig en hygiejnefaktor, som at man kan stave korrekt i sin ansøgning. Vi ser det allerede i mange brancher, men vi vil se, at det bliver et must, uanset hvad du laver.”


3 spørgsmål din online profil skal besvare er:

  1. Hvem er du?
  2. Hvad interesserer du dig for?
  3. Hvor kan man nå dig?

 

Benjamin Rud Elberth
Benjamin er digital chef i Geelmuyden Kiese og ekspert i digitale og sociale medier. Han er fast vært på magasinet #dkpol på TV 2 NEWS, hvor han sætter fokus på effekten af digital kommunikation.

Relaterede artikler
Illustration
Elevatortalen
Elevatortalen har fået sit navn efter, at den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre en tur i en elevator – dvs. 30-60 sekunder. Det er den præcise og relevante præsentation af dig selv - og de kræfter du bruger på at forberede den, er godt givet ud.
af KarriereVejviseren
Illustration
Sådan får du mest ud af en karrieremesse
Gør dig klart hvad du vil have ud af messen – og husk, at en god dialog med en virksomhed også er en succes i sig selv, lyder det fra karrierekonsulent Mette Borch. Få her gode råd til hvordan du bør forberede dig inden messen, hvad du skal gøre på messen, og hvordan dine kort skal spilles efterfølgende.
af KarriereVejviseren
Illustration
Bliv synlig for arbejdsgiverne
Vi hører det hele tiden: Traditionel jobsøgning er kun én vej at gå mod drømmejobbet. At synliggøre sig selv i de rette fora er lige så vigtigt. Men hvordan gør du?
af KarriereVejviseren
Illustration
Netværk - vejen til jobbet
Vidste du, at du skal søge viden og kontakter, ikke job, i dit netværk? Læs netværksekspert Charlotte Junges råd til, hvordan du opbygger et stærkt netværk - og hvordan du skal bruge det.
af Charlotte Junge
Illustration
10 tips til at begå dig på de sociale medier
Når du er jobsøgende, eller hvis du ønsker at fremme din karriere, er det vigtigt, at dine profiler på de sociale medier spiller 100 %. Se her hvordan du rammer tonerne rigtigt.
af KarriereVejviseren
Illustration
HR-cheferne om netværk og sociale medier
Hvordan bruger I virksomhedens eller medarbejderens netværk, når I rekrutterer nye kollegaer?
af KarriereVejviseren
Illustration
LinkedIn på 3 niveauer
Lær de tre niveauer, som LinkedIn fungerer på, og få effektiviseret din jobsøgning på internettet.
af KarriereVejviseren