Se virksomheder, artikler og job der er relevante for dig:
 

Find dit eget blue ocean

 
læst 296.177 gange
gem til senere
del
"Hvis det føles forkert at smække døren, så er det, fordi du ikke er på rette spor." Hummel-ejer, Christian Stadil fortæller om sin karriere, der startede med jura, men nu handler om internationalt anerkendt modetøj.

Den ser ganske kluntet ud. Og ubeslutsom. Humlebiens vej frem i livet virker mere eller mindre uplanlagt; som om den hvert andet øjeblik får en ny fiks idé, som den får lyst til at forfølge. Pludselig ændrer den kurs og ser, hvad livet bringer på den nye rute.

Gav Hummel en saltvandsindsprøjtning
Der kan drages mange paralleller fra humlebiens liv til Christian Stadils. Det må derfor være skæbnen, at Christian Stadil og Hummel har humlebien som logo. Selv siger Christian Stadil, at han er vild med humlebien, fordi den passer så godt på ham og firmaet: lidt off og så gør den noget, den egentlig ikke kan – den flyver!

Christian Stadil gav i 1999 Hummel en saltvands-indsprøjtning, der kunne mærkes. Det over 80 år gamle sportsmærke fik ny luft under vingerne og har i det nye årtusinde nået enorme højder.

I dag er Hummel langt mere end shorts, t-shirts og træningsdragter, for Hummel har bevæget sig ud over sidelinien på stadions og halgulve og er trådt ind på modescenen med alt lige fra jakkesæt i joggingstil til islandske sweatre. Bag scenen betragter en veltilfreds direktør humlebiens stærke comeback. Vejen har været lang og snørklet – men når Christian Stadil ser tilbage, har det været det hele værd.

Ville være krigskorrespondent eller havbiolog
”Da jeg var teenager, drømte jeg om at blive enten journalist eller krigskorrespondent. Jeg var vild med at skrive, og da jeg samtidig var vildt fascineret af kampsport og ”living on the edge”, kunne jeg jo passende kombinere de to interesser ved at blive krigskorrespondent”, griner Christian Stadil, der også havde drømmen om et liv som havbiolog som en joker i ærmet.

Christian Stadil valgte dog en mere traditionel studieretning, og han begyndte at læse jura. Ikke fordi han havde en forestilling om at gå i farmands fodspor – tværtimod rådede Thor Stadil sin søn til at vælge en anden levevej. Ej heller fordi han vidste, hvor hans uddannelse præcis skulle føre ham hen, men mest fordi unge Stadil havde en fornemmelse af, at jurastudiet ville give ham mange valgmuligheder, når han en dag stod med sit eksamensbevis i hånden. Så langt nåede han bare aldrig.

Efter blot et år på jura-studiet indså Christian Stadil, at paragraffer og tykke lovsamlinger ikke var ham: ”Jo ældre du bliver, jo mere oplyst bliver du om dig selv. Og jeg kunne mærke, at jeg ikke længere havde lysten til at læse jura. Havde jeg mærket ordentligt efter fra starten, så havde jeg allerede dér fundet ud af, at det var et forkert valg. Men det fandt jeg altså først ud af senere”, fortæller Christian Stadil, der dengang hellere ville tjene penge på blandt andet ejendomsinvestering og dyrke sin store passion, bjergbestigning – noget der selvsagt ligger milevidt fra studier af juridisk karakter.

17 A4-sider var Christian Stadils egen definition af en kortfattet og præcis besvarelse af en juraopgave – opgavestilleren var af en noget anden opfattelse, så den fabulerende Stadil erkendte, at han og studiet var et dårligt match. Han endte dog alligevel med at være tilknyttet studiet i fire år.

Passionen skal være der
”Der er ingen tvivl om, at passionen skal være der. Hvis du ikke brænder for det, du laver, så bliver du for det første ikke god til det, og for det andet bliver du ikke lykkelig. Jeg brændte ikke for jura længere. Derfor sagde jeg fra”, fortæller Christian Stadil og fastslår, at devisen om at have passion for det, man laver, stadig er hans leveregel nummer ét.

Stadil efterlader ingen tvivl om, at han har passion for det, han laver i dag. Han taler med et glødende engagement, store gestikulationer og liv i øjnene om sit hjertebarn Hummel, som han gav kunstigt åndedræt, og som i dag er flyvende.

A fairytale
Eventyret startede i 1999, hvor Christian Stadil op-købte Hummel, som på daværende tidspunkt var en forretning med ondt i sjælen. I dag siger Christian Stadil, at Hummel allerede i 1999 var en forretning, hvor brændet til et godt ’bål’ var grundlagt i kraft af omstruktureringer og andre forretningsmæssige slankekure. ”Brændet til en god forretning var stablet. Jeg tilførte blot gnisten, der tændte bålet”, siger en beskeden Christian Stadil.

Gnisten var de nye idéer, nye koncepter og evnen til at realisere drømmene. Dem havde og har Christian Stadil til gengæld i overflod. Drivkraften i Christian Stadils liv er at få gode idéer, føre dem ud i livet og få tingene til at gå op i en højere enhed: ”Jeg brænder for at sætte skibe i vandet og se nogle af dem komme i havn. Jeg nyder at dyrke min kreative side, udtænke strategier og koncepter. Det giver mig et kick at få andre til at tænde på mine idéer”, siger Christian Stadil.

Fra usikkerhed til uniqueness
Som en ægte humlebi var Hummels første levetid efter Christian Stadils opkøb meget usikker – det samme var direktørens tanker om virksomhedens evne til at slå igennem. Men ved en hiphop-event i Oslo i år 2000, hvor Hummel var sponsor, gik det op for Christian Stadil, at han med Hummel havde fat i den lange ende: ”Jeg gik forbi et billboard, hvor jeg så vores logo afbildet, og så fik jeg en rigtig god følelse af, at Hummel nok skulle blive til noget stort”, beretter Christian Stadil.

I dag har han ingen grund til at være usikker. Hummel er et brand. Kendt og populær for sin uniqueness.

Ifølge Christian Stadil er firmaets uniqueness skabt på baggrund af evnen til at finde sit eget ”blue ocean”: ”Vi har fundet vores ”blue ocean” i grænselandet mellem sport og mode. Her er der ingen, der er lige som os. Ingen laver fodboldstøvler med koskind, ej heller tweednederdele med sportslook”, fortæller Christian Stadil om en lille del af en stor modekollektion, der flashes af store kendte stjerner som J-Lo, Gwen Stefani og Lisa Marie Presley.

Find dig selv
Christian Stadil er ikke i tvivl, når han skal give opskriften på en god karriere: ”Find dit eget ”blue ocean”, hvor du er unik. Find dit eget brand. Skil dig ud fra alle de andre”, siger han og pointerer, at det er vigtigt at tænke anderledes for netop at blive anderledes. Det handler om at rage op i mængden af mennesker – at blive lagt mærke til.

Hvis man f.eks. er uddannet cand.merc., er man én blandt mange tusinde; derfor handler det om at krydre sin uddannelse med noget anderledes: ”Specialisér dig inden for et område, hvor der ikke er andre i forvejen. I stedet for enten at vælge A eller B, så prøv at tage C-løsningen i stedet for. Sådan finder du dit eget blue ocean”, tilråder Christian Stadil og afslutter: ”Brug hellere din sommerferie på at arbejde med AIDS-syge børn i Afrika i stedet for at tage til Mallorca. Og hvis du er cand.merc.’er, så bør du måske tage kursus i kinesisk for at gøre dig anderledes.”

Hvis det føles forkert at smække døren, så er det fordi, du ikke er på rette spor
Selv betegner Christian Stadil sin egen karriere som et forløb med nogle gevaldige kvantespring, som har kostet blod, sved og tårer – men som han i dag høster frugterne af.

Det første år tilbagelagde han 65.000 kilometer i sin bil, hvilket resulterede i en diskusprolaps. Men Stadil mærkede efter inden i sig selv og var overbevist om, at han var på rette hylde og fortsatte ufortrødent.

Han råder derfor alle til at mærke efter inden i sig selv, for dér ligger svaret: ”Du kan sammenligne det med den følelse, du har, når du er ved at smække hoveddøren, men bliver i tvivl om hvorvidt nøglerne ligger på køleskabet. Mærk efter, og hvis det føles forkert at smække døren, så er det fordi, du ikke er på rette spor. Sådan bør du også tænke om din karriere”, forklarer Christian Stadil og pointerer, at valg er meget individuelle.

”For hver gang du tæller 1000 mennesker, tæller du også 1000 veje at gå. Derfor er den rigtige vej for mig ikke nødvendigvis den rigtige for dig. Mit råd er derfor ganske simpelt: Brug din intuition og dine erfaringer”, konkluderer Christian Stadil.

Hummel forever?
Christian Stadil mærker ofte selv efter, om hans karriere er på rette vej. Og lige nu kører alt selvsagt i olie for den unge direktør, der selv siger, at han er så privilegeret at have et afvekslende job, hvor der er mulighed for at prøve forskellige ting af. Han stiller sig ikke tilfreds med en triviel hverdag, men nyder nu’et og tager ingenting for givet.

”Kilden til menneskets ulykke er, at det gerne vil være et andet sted, end det er. Mit store spørgsmål er: Hvorfor skal man absolut videre i livet, hvis man er lykkelig, hvor man er?”, spørger Christian Stadil, der dog ikke vil afvise, at han en dag søger udfordringer, som er uden for Hummel-regi.

”Jeg har da nogle forestillinger om, hvor jeg og Hummel er om fem år, men verden er så foranderlig, så hvem ved, om vi er et ”team” til den tid. Hummel er et brand, der vil leve videre – også selvom jeg ikke er der”, fastslår Christian Stadil beskedent, der allerede på nuværende tidspunkt bruger ca. 30% af sin tid på andre forretninger bl.a. i fødevare- og shippingbranchen. Derudover holder Stadil også en del foredrag.

Der er dog ingen tvivl om, at Christian Stadil har stor andel i, at humlebien i dag ikke længere fumler sig tilfældigt frem, men har fast kurs som trendset’er.


Relaterede artikler
Illustration
Mega drive
Når Anne Mette Svane fortæller om sit job som chefredaktør, er der ild i hendes øjne. Hun har et drive, der får én til at stoppe op og spørge sig selv, om man brænder nok for det, man laver.
af KarriereVejviseren
Illustration
At finde sit sande jeg
Anders Matthesen aka. ”Anden” er en af Danmarks mest succesfulde komikere. Efter mange år i branchen med udfordringer, udvikling og selvransagelse er det tid til at gøre status.
af Studerende Online
Illustration
10 råd som iværksætter
Står du med den perfekte idé, som du har lyst til at føre ud i livet, og mangler du hjælp til at komme i gang? So.dk har samlet 10 gode råd, hvis du har en iværksætter i maven og vil undgå de værste faldgruber.
af Thomas Møller Christensen